Szyby przednie — interesująca opowieść o naszym (nie)widzialnym, ale istotnym kompanie… Przednie szyby towarzyszą nam już od 1904 r., ale wówczas składały się one po prostu z dwóch złożonych ze sobą arkuszy szyby okiennej. Dopiero w latach 30. XX w. producenci samochodów zaczęli wytwarzać szkło laminowane i dodawać cienką warstwę butyralu poliwinylu (PVB) pomiędzy dwie warstwy szkła. Sposób na dodawanie powłoki na warstwie szkła / między warstwami szkła wynalazł przypadkowo francuski artysta i chemik Edouard Benedictus. Stało się to wtedy, gdy upuścił zlewkę pokrytą celulozą i ze zdziwieniem zauważył, że zbite szkło zachowało swój kształt. Od lat 30. XX w. producenci samochodów stosują także szkło hartowane, czyli utwardzane przez poddanie go obróbce termicznej, dla szyb bocznych i tylnych. Można je łatwo zbić, kiedy samochód zanurzy się w wodzie lub kiedy będzie trzeba uratować znajdujące się w nim dziecko. Uważa się, że obecnie ryzyko wyrzucenia z samochodu jest wyższe i dlatego szkło laminowane jest coraz częściej stosowane w całym pojeździe. Ważny moment przełomowy w dziejach produkcji wysokiej jakości szkła płaskiego pojawił się między rokiem 1953 a 1957, kiedy to wynaleziono proces wytwarzania szkła float, czyli rewolucyjną metodę polegającą na wylewaniu stopionego szkła na powierzchnię zbiornika ze stopioną cyną, co ogranicza kosztowną konieczność szlifowania i polerowania szkła płaskiego w celu uzyskania jego przejrzystości. Czy wiesz, że współcześnie szyby w samochodzie odgrywają coraz większą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i sztywności konstrukcji samochodu (nawet do 60%!)? Nadejście ery superinteligentnego szkła AGC W obecnych czasach przy coraz bardziej ekstremalnych temperaturach powietrza na zewnątrzpojazdu i coraz bardziej energooszczędnych samochodów ważne jest utrzymanie przyjemnejtemperatury w kabinie. Jak wiemy, firma AGC znalazła rozwiązanie tego problemu, skorzystawszy ze swojego szerokiego doświadczenia w zakresie powłok. Centrum Technovation opracowało tzw. szybę przednią HeatControl pokrytą wielofunkcyjną potrójną srebrną powłoką. Wpuszcza ona światło do środka, ale odbija promieniowanie podczerwone (ciepło). A dzięki swojej przewodności powłoka jest w stanie nagrzać szybę na całej powierzchni w zaledwie kilka minut bez żadnych widocznych przewodów. Szukaj Szukaj: Pęknięta szyba? Zarezerwuj Masz pytania? Imię E-mail Twoja wiadomość Zapoznałem się i akceptuję Politykę Prywatności. Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.